U razdoblju od 23. do 29. svibnja 2025. sudjelovao sam u Erasmus+ programu Job Shadowing u zanimljivoj školi na Azorima, portugalskim otocima usred Atlanskog oceana. Escola Básica e Secundária Tomás de Borba nalazi se u gradiću Angra do Heroísmo na trećem po veličini otoku Terceira. Škola je poznata po svojoj predanosti obrazovanju i razvoju učenika kroz razne obrazovne programe i aktivnosti nudeći predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje uz dodatne programe Konzervatorija za glazbu i ples.
Škola Tomás de Borba aktivno sudjeluje u međunarodnim projektima poput Erasmus+ i eTwinning, što omogućuje učenicima i nastavnicima razmjenu iskustava i znanja s kolegama iz drugih zemalja. Uz Erasmus+ Akreditaciju škola je više puta nagrađivana za svoje sudjelovanje u eTwinning projektima, a nedavno je dobila i službenu oznaku eTwinning škole za razdoblje 2025.-2026. godine.
Možda su u baš vašem razredu bili i učenici te škole i njihovi nastavnici za vrijeme posjeta XV. gimnaziji tokom mobilnosti u ožujku.
Nova zgrada škole pruža moderne učionice i objekte poput specijaliziranih učionica za učenje sviranja instrumenata u Konzervatoriju, tonski studio, plesni studio, izvedbenu (kazališnu) dvoranu te nekoliko sportskih dvorana i bazen za program nastave tjelesne kulture.
Zbog dobre opremljenosti i značaja za lokalnu zajednicu škola organizira razne kulturne i sportske aktivnosti, uključujući tradicionalne događaje koji promiču lokalnu kulturu i zajednicu.
Sudjelovao sam u promatranju nastave (fizika, kemija i robotički klub) gdje sam imao priliku promatrati njihove nastavne metode za unapređenje kritičkog razmišljanja, interdisciplinarnosti i rješavanja problema te primjenu digitalnih alata i korištenje umjetne inteligencije za poboljšanje iskustva učenja. Nama je sve to dobro poznato, i moram priznati da dijelimo slična iskustva u nastavnim procesima. Škola ima razvijene i programe za posebna odjeljenja u kojima provode različite nastavne metode koje stvaraju inkluzivniju i podržavajuću obrazovnu atmosferu s fokusom na učenike s posebnim potrebama.
Tokom cijelog razdoblja mobilnosti susretao sam se s osobljem škole (sastanci s upravom i nastavnicima škole domaćina) i naučio sam o portugalskom školskom sustavu i kako su organizirana okruženja za učenje u tipičnoj portugalskoj srednjoj školi. Uspostavio sam nove kontakte i razgovarao o idejama za buduće projekte, što se nadam da će doprinijeti i našoj školi, kolegama i učenicima. Poanta za sve nas nastavnike: svi imamo iste probleme, pardon, izazove, ma gdje bili.

Sve je to vrlo profesionalno i krasno i za neki službeni izvještaj – ALI – uvijek je bitno ono što se nudi „after working hours“. Imao sam privilegiju sudjelovati u nekim tradicionalnim lokalnim aktivnostima (Tourada à corda) i učiti o lokalnim običajima (nekada lov, danas promatranje kitova), kulturi i povijesti i kako su povijesni događaji utjecali na današnju ekonomsku i kulturnu situaciju otoka Terceira i Azora općenito (povijesno sjecište velikih morskih ekspedicija i kitolov, važan za gospodarstvo i preživljavanje). Utjecaji svih dijelova svijeta vide se u kulturnoj i prirodnoj baštini i prirodnoj raznolikosti regije. Sve to dodatno je obogatilo moje ukupno iskustvo ove mobilnosti. Naravno tu je bio i red astronomije i red gastronomije. Ove dodatne aktivnosti, koje su mi omogućili nevjerojatni nastavnici domaćini i Erasmus tim, pretvorile su klasični job shadowing u ludi i nezaboravni Local Life Shadowing i nadmašile moja očekivanja.
Za sve ostalo tu je bio Mastercard… 😉
Ova je publikacija ostvarena uz financijsku potporu Europske komisije. Ona izražava isključivo stajalište njenih autora i Komisija se ne može smatrati odgovornom pri uporabi informacija koje se u njoj nalaze.



